Iniciativa uspořádat konferenci, která by poprvé tematizovala postavení pracovníků a pracovnic v audiovizi, jejich psychické zdraví a sociální podmínky, a porovnala je s podmínkami v zahraničí, vzešla od nového prezidenta AČK Pavla Berkoviče. Pětihodinová konference proběhla 9. 11. 2024 v prostorách Kampusu Hybernská a pořádaly ji společnými silami AČK, ARAS a AFS.
16 řečníků a řečnic si přišlo poslechnout okolo 130 kolegů a kolegyň. Příspěvky často vyvolávaly silné emoce a podařilo se vytvořit atmosféru spojenectví a sounáležitosti. V nejbližší budoucnosti musí zástupci a zástupkyně tří pořádajících organizací v první řadě zformulovat požadavky, které povedou k narovnání pracovních podmínek filmařů a filmařek, následně pak pozvat k jednání o těchto požadavcích další výrazné hráče české audiovize (APA, televize).
V rámci druhého bloku vystoupili také Marek Adamczyk a Selma Ročková, kteří se mimo jiné věnovali Herecké asociaci, jejímu fungování a budoucnosti. Zaměřili se také na nejpalčivější problémy herců a na pilíře potřebné ke zlepšení prostředí herecké profese.
Záznam z konference najdete zde: https://www.youtube.com/
Program:
BLOK 1 – DŮSLEDKY NEZDRAVÉHO NASTAVENÍ PRACOVNÍCH PODMÍNEK PRO FILMAŘE
- Linda Pilková a Janka Neustupová – Studie Insight
- Výsledky studie Insight (2024) zaměřující se na aktuální stav pracovních podmínek a duševního zdraví pracovníků v českém filmovém průmyslu.
- Tomáš Pak – Bezpečný film
- Projekt Bezpečný film probíhající na FAMU – cíle, vývoj, zapojení partneři
- Postavení člena štábu v ČR a v zahraničí
- Nekompatibilnost pracovních podmínek v rámci produkcí v ČR
- Proč je postavení odborů nezastupitelné. Redefinice činnosti odborů v prostředí s převahou OSVČ
- Jindřich Andrš – Výzkum o podmínkách výroby dokumentárních filmů
- Tvůrci a producenti celovečerních dokumentárních filmů v ČR – realita.
- Anna Ryndová – Proměny filmových profesí v důsledku technologického vývoje
- Proměny se dotýkají všech profesí, ale největší měrou se proměnila práce střihače – je tvůrce obsahu. Střižna jako místo, kde se sejdou všechny tvůrčí složky a film vytvářejí ve vzájemné spolupráci.
BLOK 2 – PRACOVNÍ A ŽIVOTNÍ PODMÍNKY FILMAŘŮ U NÁS A V ZAHRANIČÍ
- Pavel Berkovič, Lukáš Hyksa – Vývoj AČK
- Směřování asociace a rozšíření o osvětlovače, posléze další profese, vztahující se ke kameře. Řešení hereckých závazků během natáčení.
- Nick Kollár – Situace a postavení kameramanů na Slovensku
- Podmienky práce kameramanov a kameramaniek na Slovensku. Aktuálne výzvy v oblasti kultúry na Slovensku.
- Pavel Marik – Pracovní podmínky filmařů v Německu
- Filmaři jako zaměstnanci, propracovaný sociální systém atd.
- Marek Adamczyk, Selma Ročková – Art Agent
- Současná pozice HA a její fungování v rámci divadelní sítě a v rámci AV industry.
- Komu HA dokáže pomoci a komu ne? Jaké je současné složení členské základny HA?
- Nejpalčivější problémy herců v zaměstnání a herců na volné noze.
- Pilíře potřebné ke zlepšení prostředí herecké profese – vzdělání, legislativa, lepší představa o vlastní hodnotě.
- Budoucnost působení HA – orientace na mladší členy, organizování pomocných aktivit, potřeba zlepšit pomoc členům v právní oblasti.
- Barbora Fabiánová – Kateřina Oujezdská – Actorsmap
- Michaela Režová – Rada animovaného filmu
- Yvonne Teysslerová – Práce vs rodina
- Kamera vs Studia vs Rodina
BLOK 3 – NÁVRHY NA ZLEPŠENÍ SITUACE, POHLED DO BUDOUCNOSTI
- Marta Nováková – Aktivity ARAS směřující k systémovým změnám
- Vzdělávání členů i veřejnosti, nutnost spolupráce mezi filmovými asociacemi, ale i napříč kreativními obory – KKF, systémové změny.
- Status umělce – film o pracovních podmínkách v kreativních oborech v ČR.
- Alena Derzsiová – Status umělce pro filmaře
- Filmař jako OSVČ, o co přicházíme a jaká opatření potřebujeme.
Závěrečná diskuze
- Otevřená diskuze, moderuje Pavel Berkovič
- Tomáš Pak, Nick Kollár, Ondřej Lukeš, Vratislav Šlajer, Tomasz Winski, Alžběta Malá